0

Cum să-mi fac un blog sau un sit? Câteva idei de branding și strategie

7 mai 2009 | 6 comentarii

Acest articol prezintă câteva principii pe care ar trebui să le urmezi atunci când decizi să îți faci un blog sau un sit nou. Fiind un articol de blog, principiile sunt gândite să fie aplicate blogurilor, dar sunt la fel de valabile pentru orice sit din Internet.

Nume/domeniu web. De cele mai multe ori este recomandat ca denumirea domeniului web să coincidă cu denumirea folosită în logo și în alte materiale din blog: ultimul lucru pe care l-ai vrea ar fi să-ți bagi vizitatorii în ceață cu privire la adresa blogului. Așadar alegerea unui nume este de fapt alegerea unui domeniu web. Dar tocmai asta este cel mai dificil, pentru că cele mai populare denumiri sunt deja luate.


Folosirea unui domeniu potrivit este o etapă importantă în brandingul întregului site/blog. Rezervă-ți câteva zile pentru a găsi un domeniu bun (nu vrei să-ți pară rău mai târziu). Primul lucru, fă o listă de domenii care îți plac și sunt disponibile. Apoi începe să verifici cu cei din jur care dintre domeniile respective îndeplinește cel mai bine următoarele criterii:
#1. este sugestiv,
#2. este ușor de reținut,
#3. este ușor de pronunțat,
#4. este ușor de tastat.
În plus, mai ține cont că denumirea blogului nu trebuie să semene prea mult cu un alt domeniu popular.

Prima întrebare care se impune: să conțină numele blogului cuvinte reale sau să fie o denumire inventată? În branding această problemă este controversată. Unii consideră că domenii ca Yahoo.ro sau Google.ro sunt slabe, iar cele gen masini.ro sau mail.com (care reprezintă cuvinte reale) ar fi de preferat. Alții nu prea sunt de acord, inclusiv directorul Squidoo.com, un guru al marketingului. Cel mai mare avantaj al unui nume format din cuvinte reale este că e mai ușor de descoperit de către cineva care nu-ți cunoaște websitul/blogul (într-o căutare Google de exemplu). Cu toate astea, un nume inventat creează o identitate de brand, iar un vizitator odată ajuns pe sit va identifica conținutul sitului respectiv cu denumirea sa și cu logoul. Oricum, căutarea pe Google se face prin cuvinte-cheie, așa că nu contează atât mult dacă domeniul este un cuvânt real sau inventat. Citește mai multe despre brandingul domeniului în acest articol foarte bun publicat de Smashing Magazine.

Cu cratimă sau fără cratimă. Deși Google și alte motoare de căutare ne asigură că poziția în care apare pagina în rezultatele căutării este aceeași indiferent dacă domeniul conține sau nu cratimă, părerea mea este că domeniile fără cratimă sunt alegerea cea mai bună. Oamenii sunt tentați să tasteze Paginamea.ro în bara de adrese a browserului și nu Pagina-mea.ro; versiunile cu cratimă sunt eficiente doar dacă oamenii ajung pe situl sau blogul tău accesând un link dintr-un alt sit. În plus, motoarele de căutare vor afișa pentru căutarea “pagina-mea” atât rezultate pentru “pagina-mea” cât și pentru “pagina mea” fără a da prioritate niciuneia dintre versiuni, în timp ce pentru căutarea “paginamea” prioritate vor avea rezultatele care conțin “paginamea” scris legat.
Mai mult, atunci când vestea despre un sit se duce din gură în gură, e mult mai ușor să pronunți un domeniu fără cratimă. De exemplu, pentru s-aunter, până zic “s cratimă mash punct ro” apuc să zic de două ori “smash punct ro”.

Logo. Recomand cu tărie folosirea unui logo pentru situl sau blogul tău. Vizitatorul va identifica foarte ușor pagina și adresa URL cu acel logo, așa că folosirea unui logo bun numai îți va spori clientela. Un logo nu trebuie să fie prea complicat. Ar fi bine să folosești doar o scriere stilizată a denumirii blogului. Este bine ca logoul să coincidă cu domeniul folosit pentru că așa vizitatorii vor reține mai ușor adresa și ai mare nevoie ca utilizatorii să se mai și întoarcă pe blog. Ăsta e și motivul pentru care eu mi-am schimbat logoul inițial pentru vechiul domeniu (1teed.blogspot.com) din “wanted!” într-o scriere stilizată a “1teed!”—ca logoul să se potrivească cu numele domeniului. Mai mult, am adăugat cuvântul “wanted” scris cu caractere mult mai mici și cu un gri sub logo pentru clarificarea pronunției. Iată mai jos fazele construcției logoului:


Logoul, dacă este simplist și inovator (evită să copiezi un logo din altă parte sau să introduci imagini complicate sau poze în el), va fi cea mai bună metodă de publicitate a blogului și a adresei URL. De ce tot zic să nu te complici? După părerea mea, cel mai bun logo la moment este logoul Nike (îl poți recunoaște și pe hainele purtate de către o persoană într-un film). Este simplu și unic. Asta încearcă și tu să faci: ceva simplu și unic. Câteva sfaturi utile și câteva lucruri pe care trebuie să le eviți găsești pe blogul The Logo Factory.

Găzduire. Găzduirea are și ea rolul ei. Există o mulțime de oferte de găzduire atât cu bani cât și gratis. Eu mă voi referi la cele gratis. Blogul trebui găzduit pe un sit cunoscut sau care face parte dintr-un brand cunoscut. Recomand pentru asta Blogger.com sau WordPress.com dar și situri mai mici ca orangeblog.md, dar care au un brand foarte cunoscut (cum e orange în cazul ăsta). Între Blogger și WordPress eu am ales Blogger pentru că face parte din grupul Google și are mult mai multe funcționalități pentru asta (inclusiv interconectare cu toate serviciile Google), dar și un spațiu de stocare nelimitat.

Strategie de dezvoltare. În funcție de necesități, ar fi bine să ai și o strategie de dezvoltare. Nu e nevoie să te complici prea mult, dar nu ar fi rău să ai în cap câteva idei despre ce vei face în continuare. Ține cont de această strategie la alegerea domeniului și a găzduirii, deoarece, cu cât mai complexă va fi această strategie, cu atât mai mult va trebui să investești în branding și găzduire.

Grafică. Alege un șablon (template) simplu cu o paletă simplă de culori (nuanțe ale aceleași culori). Un exemplu de șablon simplu e cel din imaginea alăturată: se numește Typoork și îl poți descărca de aici (nu e un șablon pentru începători, dar dacă ai careva cunoștințe de html/css e foarte bun). Evită decorarea excesivă a blogului cu tot felul de culori care mai de care mai țipătoare și mai atractive: vei obține efectul invers și vei obosi sau speria vizitatorii. După ce ai ales 2 culori principale mergi pe mâna lor.

De grafică ține și modul în care scrii. Alege de la început câteva direcții și ține-te de ele. Folosește sau nu diacritice după preferință (recomand diacriticele pentru că sporesc respectul sitului), dar nu scrie niciodată cu “sh”, “tz” sau altele așa. Limitează-te la o singură limbă în postări. Dacă alegi româna, evită cuvinte englezești în afara celor încetățenite. Tot la început ar trebui aleasă și formula de adresare, “TU” vs. “DVS”. Eu am ales forma neformală pentru că ăsta e un blog pe care vizitatorii vreau să-l vadă aproape de ei.

Tot la vizual intră și pozele și filmulețele din postări. Pune cu încredere poze și filmulețe de pe Youtube pentru că asta atrage vizitatorii, dar numai unde e necesar; nu complica pagina pentru că la fel ca decorările excesive sperie utilizatorii și prelungesc durata de încărcare a paginii.

Postări. Despre postări nu e mult de zis. Fă-ți un stil propriu în a scrie (așa-numitul copyright) și scrie cât mai aerisit. Postările nu trebuie să arate ca niște cârnați. Lumea, va citi mai degrabă un text împărțit în mai multe paragrafe scurte decât un paragraf foarte lung.

Rubrici. Ăsta e un subiect foarte flexibil. Rubricile trebuie să se potrivească cu conținutul blogului tău, dar există câteva care nu pot lipsi din niciun blog. Scrie ceva despre tine într-un colț pe bara laterală pentru ca lumea să știe cine este autorul postărilor. În plus, recomand o rubrică la vedere care să conțină etichete (taguri) sau/și categorii pentru o navigare mai ușoară. Eu am adăugat o rubrică cu cele mai recente postări (foarte utilă când postările sunt mai lungi) și una de ajutor care conține o serie a celor mai frecvente întrebări (FAQs) pe care le-ar putea avea vizitatorii blogului. Nu uita să faci vizibile și legăturile spre fluxurile RSS ca vizitatorii să se poată abona cu ușurință.

Butoane uzuale. Butoanele uzuale trebuie să fie cât mai simpliste și mai intuitive pentru vizitator. Este important ca ele să fie asemănătoare cu cele de pe alte situri pentru ca utilizatorul să le recunoască și să știe la ce le folosi.

Un buton util este butonul “retweet”, dar nu așa de cunoscut la noi. Pentru ca să-l fac pe vizitator să înțeleagă despre ce e vorba am creat o pagină de ajutor special pentru asta (Ce este Twitter și ce face butonul “retweet” pe blog?), care poate fi accessată din coloana din dreapta a blogului.

Reclame. Înțeleg că mulți își fac blog tocmai ca să facă niște bani. Nu trebuie făcut un secret din asta. Totuși, alege cu atenție serviciul de publicitate pe care vrei să-l folosești și nu te arunca după fiecare bănuț. Evită să folosești excesiv publicitatea. Un banner orziontal sau vertical ar trebui să fie de ajuns pentru a nu complica blogul și mai mult. În plus e recomandat ca publicitatea să se facă prin bannere imagini și nu linkuri (cum de cele mai multe ori se întâmplă din păcate în Google Ads) pentru că acelea sunt mai atractive pentru vizitator, care va face mai degrabă clic pe o imagine decât un text.

Promovare. Următorul pas este promovarea blogului. Dar asta face obiectul unui alt articol, și anume “Cum îmi promovez blogul? 10 sfaturi pentru creșterea traficului și fidelizarea vizitatorilor”. Mai multe turoriale despre bloguri și situri găsești în categoria tutoriale.

27939 vizualizări, 1 dintre care astăzi

Articole similare

6 comentarii

  1. geo:

    Am gasit citeva informati utile de care voi tine cont,asa ca succes pe mei de parte. Miam facut de curind un site, si sper sam-i prinda bine informatiile tale.Gheorghe. http://gheorghec.hi5.com

  2. Dan:

    geo, merci de comentariu. ai spart gheața.

  3. ceacky15:

    Daca vrei sa-ti faci un site , simplu si foarte usor , atunci intra pe: http://www.hazliul.110mb.com , acolo o sa gasesti un tutorial pentru facut site-uri ;).Bafta

  4. andrei:

    geo m-am uitat pe site-ul si mi se pare foarte simplu fara mari idei. Adica e o copie mai slabuta ale altor site-uri.Fii original bancuri joculete si alte prostii deja e fumata ideea. Sunt zeci sute de asemena site-uri.

  5. Cristi:

    O varianta interesanta pentru crearea gratuita a unui site, blog sau forum este si http://www.ucoz.ro, mai ales ca este complet in romana. Ce mi se pare interesant e ca ei ofera spatiu care creste constant, ca la google, trafic nelimitat si gazduire gratuita.

  6. Vlad Vahnovanu:

    Foarte bun articolul,am invatat destule citindu-l!

Postare comentariu: