0

Cum îmi promovez blogul? 10 sfaturi pentru creșterea traficului

8 mai 2009 | 6 comentarii

Data trecută am scris câte ceva despre cum să-ți faci un blog și cum trebuie să arate el—mai precis, câteva idei de branding și strategie. Următorul pas este promovarea lui în Internet, iar pentru asta am adunat o listă de 10 sfaturi utile despre cum să-ți mărești numărul de vizitatori pe blog.

I. Indexarea în motoarele de căutare. Probabil cei mai mulți vizitatorii vor veni pe blogul tău prin intermediul motoarelor de căutare gen Google sau Yahoo!. Dacă blogul tău este găzduit de una dintre platformele populare (ca Blogger sau WordPress), înscrierea în motoarele de căutare se va face automat. Asta nu înseamnă că nu poți grăbi procesul de înscriere, care altfel poate dura chiar și o lună… Iată cinci pași simplu de urmat pentru indexarea în Google, indiferent unde este găzduit blogul tău:

#1. Începe prin a-ți trimite adresa URL pe situl de indexare Google; deși acest pas nu garantează indexarea, nu strică deloc, mai ales că durează doar câteva secunde.

#2. Apoi, înregistrează-te pe pagina Google Instrumente pentru webmasteri (Webmaster Tools) și adaugă adresa URL a blogului tău.

#3. Trimite un sitemap (practic un fișier care conține toate paginile individuale ale blogului), accesând pagina “Sitemapuri” din meniul paginii Google Instrumente pentru webmasteri.

#4. Google va adăuga cât mai repede posibil blogul în index. Poți verifica dacă ai intrat în Google tastând “site:numeledomeniului.ro” în bara de căutare Google (de exemplu pentru smash.ro se face o căutare după “site:smash.ro”“).

#5. Nu neglija celelalte motoare de căutare. Până una-alta, motoarele de căutare ca Yahoo!, Live, Okidoki sau Yandex au un număr grandisim de utilizatori și tu ai nevoie să atragi cât mai mulți dintre ei: Internetul nu se termină cu Google.

II. Cuvinte cheie și descriere. Selecționează cu atenție cuvintele cheie și o descriere succintă, pe care să le folosești pentru blogul tău; ele vor conta mult în indexarea motoarelor de căutare. Odată ce te-ai hotărât, inserează în codul HTML al șablonului tău (template) următorul cod, în secțiunea <head>:

<meta content='Pune aici o descriere succintă a blogului tău.' name='Description'/>
<meta content='Pune aici cuvintele cheie' name='Keywords'/>

III. Alegerea unei nișe. Este momentul să începi să scrii; odată blogul indexat ar fi bine să ai cu ce atrage vizitatorii. Pentru că există un număr foarte mare de bloguri, cea mai bună variantă e să îți alegi unul-două subiecte despre care știi multe, sau despre care ești dispus să scrii multe. Așa, vizitatorul ajuns odată pe blog în căutarea unui anumit subiect, va reveni pentru a citi despre același subiect. Orice ai face, nu-ți dezamăgi cititorii: nu varia prea mult cu tema abordată; ideea e să-ți faci o bază de vizitatori fideli care să-ți acceseze blogul tocmai pentru că se așteaptă să găsească ceva anume pe el. De exemplu, articolele din smash.ro urmează două linii generale: sportul și Internetul românesc (așa-numitul punctRO). Nu e rău să adaugi din când în când câte un comentariu interesant care nu e la tema blogului tău, dar reține că astfel de postări ar trebui să fie excepția, să vină ca un bonus care să mai “descrețească” frunțile cititorilor fideli.

IV. Publică des! Poate că nu e chiar așa de important să scrii des pe blog, dar măcar să o faci cu regularitate: așa, cititorii vor știi când să revină după noi postări. În primele luni de viață e bine să scrii la greu pentru că prin asta vei crește cel mai repede în popularitate.

V. Titlul și conținutul postărilor. Abține-te de la titluri puse aiurea doar ca să atragă lumea (bine, de 1 aprilie ai voie!). Un cititor va fi foarte dezamăgit când va intra să citească despre “venirea lui Mourinho la FC Urleasca” și va găsi cronica meciului de ieri: n-ai vrea să faci din blogul tău un “Cancan” sau “Libertatea”.

Marca blogului stă în conținutul postărilor. Ține minte un cuvânt: originalitate! Ideal ar fi să scrii despre lucruri despre care nu s-a mai scris, să ai conținut unicat. Nu zice nimeni că trebui să le știi pe toate și să scrii totul de la tine, dar încearcă să oferi ceva prin blogul tău, altceva decât o oglindă a altor bloguri sau situri. Te poți inspira fără rețineri din alte locuri, dar nu copia în prostie, și lasă întotdeauna un link către sursă; vei vrea mai târziu la rândul tău să vezi un link către blogul tău atunci când cineva va scrie despre un subiect pe care l-a citit la tine.

Ai grijă la modul în care scrii. Nu îți cere nimeni să fii savant, dar fă un efort să scrii corect și mai ales coerent. Blogul nu e pentru tine, e pentru cititorii tăi și ei vor să priceapă ceva din ce scrii. Nu te apuca să scrii cu “sh” și “tz” în loc de “ș” și “ț”. Decât așa, mai bine nu folosi diacritice deloc.

VI. Timpul de încărcare a blogului. Nu exagera cu imaginile și filmulețele gen Youtube sau scripturile complicate, pentru că întârzie încărcarea paginii. Prima impresie contează și nu ai vrea ca vizitatorul să se plictisească așteptând încărcarea paginii.

VII. Înscrierea în directoare și promovarea prin rețele sociale. Google și celelalte motoare de căutare contabilizează fiecare link spre blogul tău și cu cât sunt mai multe, cu atât mai popular ești în paginile de căutare. Pune linkuri spre blogul tău pe unde apuci; începe cu directoarele de bloguri, gen Blogoree.ro, Mioritics.ro și Blogosfera.md. Avantajul lor e că au liste cu cele mai recente postări din blogurile înscrise, așa că ai șanse ca cineva să-ți vadă vreo postare în prima pagină a unor situri populare cum sunt cele de mai sus. Mai mult, profită de ocazie și intră în vorbă cu alți bloggeri de pe siturile astea și cere-le să-ți facă o cronică pe blogurile lor. Sigur se vor găsi câțiva care să vrea să scrie despre tine. Poți chiar propune altor bloggeri un schimb de linkuri, adică să puneți fiecare pe blogul lui câte un link spre blogul celuilalt. În același scop există și situri foarte utile de “link-exchange”, gen e-reclama.ro

Apoi fă o căutare pe Google după “director” și înscrie-ți situl în cât mai multe directoare din lista de acolo. Poți începe cu Kappa, Acasa.ro, Google/Dmoz, Technorati, Ournet.md, Roportal, W1.ro, Addsite.ro, Totaltop.ro.

Nu uita de rețelele sociale! Știai că vestea despre protestele de la Chișinău din 6 și 7 aprilie 2009, la care au participat zeci de mii de tineri, s-a dat prin rețele sociale ca Yahoo! Messenger, hi5, Twitter, Facebook, Neogen, Faces, Torrentsmd sau Odnoklassniki? Pune un link cât mai vizibil către blogul tău în pagina de profil din fiecare astfel de sit, ca să-l vadă toți vizitatorii. Dacă nu ai conturi în rețelele de mai sus, recomand să-ți faci pe cât mai multe și să te conectezi prin ele cu cât mai mulți prieteni.

Tot aici: folosește cu încredere butoane de promovare în blogul tău. E vorba tocmai de butoane gen “Trimite prin Y! Messenger” sau “retweet” plasate sub titlul fiecărei postări. Vor ajuta cititorii să-ți promoveze articolele cu ușurință în cercul lor de prieteni.

VIII. Fluxuri RSS. Fluxurile RSS sunt foarte utile pentru fidelizarea vizitatorilor. Dacă nu știi ce este un flux RSS, vezi aici un articol despre asta. Ideea e că un flux RSS e mai ușor de manipulat decât situl propriu-zis (care conține și interfața web). Odată abonat la fluxul RSS, vizitatorul va primi actualizări când publici o postare nouă și poate chiar să aleagă să fie atenționat când ai scris ceva nou. Blogurile găzduite de marile platforme au implicit un flux RSS, dar poți crea tu însuți fluxuri, de exemplu pe Feedburner.com. Fă câte un flux RSS pentru fiecare domeniu general pe care îl abordezi pe sit.

Fluxurile trebuie să fie cât mai vizibile în pagina principală; în plus, nu ar strica să scrii chiar un articol de ajutor despre cum se poate lumea abona la ele. Mai mult, unele browsere identifică automat fluxurile RSS dintr-un sit și afișează un buton RSS în bara de adrese pentru facilitarea abonării. Pentru ca fluxurile tale să apară când lumea face clic pe butonul respectiv trebuie să introduci codul următor în șablonul blogului tău (template) chiar înainte de codul <head>:

<link href='Adresa URL a fluxului tău RSS' rel='alternate' title='Titlul fluxului' type='application/rss+xml'/>

IX. Cele mai bune articole: articolele “Cum să …?”. Sigur ai întâmpinat ceva dificultăți când ți-ai făcut blogul. Ceva ce vroiai să aibă blogul tău, dar care nu ți-a fost ușor să afli cum se face. De exemplu, poate te-ai chinuit mult să-ți faci un șablon personalizat. Sau ai vrut să-ți pui un buton “Trimite prin Y! Messenger” și nu știai cum. Sau ai descoperit care e cea mai bună metodă de promovare a blogului. Dacă tu ai căutat așa ceva pe Google și nu ai găsit, fii sigur că sunt mulți alții care caută și ei aceleași lucruri. În primele postări nu ar strica să dai ceva din experiența ta despre cum ai reușit să faci anumite lucruri interesante pe blog.

X: Optimizarea pentru telefoane mobile. Nu neglija utilizatorii de telefoane mobile care ar vrea să-ți citească blogul: telefoanele mobile fac peste 10% din traficul pe Internet. Pune pe situl tău un link către o pagină optimizată pentru telefoane mobile. Cel mai simplu e să folosești Google Reader pentru asta (detalii aici). Rămâne doar să găsești un loc vizibil unde să plasezi acest link.

Mai multe tutoriale despre bloguri și situri găsești în categoria tutoriale.

18900 vizualizări, 2 dintre care astăzi

Articole similare

6 comentarii

  1. Clau:

    Este un articol din care am invatat ceva. Nu-i asa?
    http://navadierna.wordpress.com

  2. Aldore:

    Un post foarte interesant, intrati si pe http://blog-frumos.blogspot.com daca vreti!

  3. Luiza:

    Este foarte util tot ce ai scris. Unele sfaturi le-am urmat altele insa ma dezarmeaza, de exemplu: trimite sitemaps… unde anume? ce sa fac cu acel document?
    Multumesc!

  4. Dan:

    @Luiza, sitemapurile (harta site-ului, mai precis) le trimiți în pagina “Google instrumente pentru webmasteri” (google.ro/ tools/webmasters). Intri acolo, îți faci un cont, și adaugi site-ul tău.

    Apoi, îți va cere să confirmi că e site-ul tău (se explică acolo toată procedura).

    De acum îți va apărea o pagină de administrare de fiecare dată când accesezi Instrumentele Google pentru webmasteri, unde ai un meniu de configurare. Acolo e și rubrica “Sitemaps”.

    Tot ce mai trebuie să faci e să copiezi adresa URL a fluxului RSS de pe site-ul tău și să îl introduci în acest panou de administrare “Sitemaps”.

  5. Mary:

    Foarte interesant si la obiect.
    Totusi, daca detii un blog wordpress – de tip ‘nume.wordpress.com’ sau unul cu domeniu pe aceeasi platforma, nu mai este necesar sa submiti Sitemap pt. el. Odata ce publici un articol, wordpress trimite un ping Google. Fain este? :D

  6. Adina:

    Bine te-am gasit !
    Eu mi-am facut un blog culinar unde desi pun multa pasiune si incerc sa-l promovez, merge slabut !
    Iti adresez o intrebare: cum pot sa ajung in blogroll-ul altor site-uri culinare? Cred ca numai asa pot fi vazuta si vizitata.
    Sunt in ceata!

    Multumesc anticipat!

    O saptamana grozava !

    http://calatorii-culinare-adina.blogspot.com/

Postare comentariu: