0

Studiu de caz: Publicitatea tipărită vs. online

29 iulie 2010 | 1 comentariu

Chiar și în 2010, multe companii privesc încă sceptic publicitatea online și se tem să investească masiv în promovarea pe Internet. Pretenții sunt însă multe și fiecare și-ar dori să ajungă la rezultatele din presa scrisă, cu bugete de zece ori mai mici. De altfel, asta ar fi în principiu posibil, dacă și agențiile de publicitate ar fi mai puternice pe segmentul new-media.

Anul trecut, printul, puternic afectat de criză, a adunat 37 de milioane de euro din advertising, adică sub jumătate din ce au încasat ziarele și revistele în 2008, iar prognoza este în continuare înspăimântătoare. În online, unde piața este mult mai variată, bugetele de reclamă sunt foarte dispersate și este cu atât mai greu să estimăm valoarea totală a pieței de publicitate pe web. Totuși, avem un trend, iar online-ul este și în România, ca de altfel în toată lumea, singurul sector cu creșteri pe 2010 – potrivit MediaFactBook, publicitatea online va ajunge la 14 milioane de euro până la sfârșitului anului.

Publicitatea pe web are însă o mare problemă de orgolii. Este incredibil cât de mulți proprietari de situri mici aleg în continuare să se vândă singuri, în loc să se înroleze într-o regie de advertising. Cum pentru companii este practic imposibil să negocieze cu sute de webmasteri în parte, online-ul are deja o mare bilă neagră în lupta cu tipografia.

Celălalt dezavantaj, despre care vorbeam și mai sus, sunt bugetele. Discrepanța print/online este uriașă și ca să ne facem o idee despre ce înseamnă “uriaș” am luat drept exemplu bugetele împinse în două ziare locale, disponibile atât în variantă tipărită cât și pe Internet.

*) Cititori/apariție Pub. tipărită (lei/lună) Vizitatori/lună Pub. online (lei/lună)
Ziua de Cluj 7 500 94 000 282 779 30 000
Monitorul de Cluj 12 000 175 000 69 497 6 500

La fel ca orice alt ziar local, Ziua de Cluj se bazează foarte mult pe imobiliare pentru a supraviețui, iar șocul din 2008 s-a resimțit puternic în redacția din Bulevardul Eroilor.

Astfel, dacă în 2008, factura în medie pe lună aproximativ 170 de mii de lei, anul trecut veniturile au scăzut până la 120 de mii de lei, potrivit directorului Rareș Bogdan. În procente, asta înseamnă un minus de 30%, iar situația pentru 2010 nu are șanse să arate mai bine. Chiar și așa, ediția online a ziarului, Ziuadecj.ro, a înregistrat (la un calcul simplu) venituri de aproximativ 30 de mii de lei în iunie 2010, față de o medie de 24 de mii de lei în 2009.

Prăpastia este și mai adâncă la Monitorul: cei 6500 de lei obținuți din publicitatea online în iunie nu compensează nici măcar încasările din print dintr-o zi obișnuită. De fapt, Monitorul de Cluj scoate lunar mai mulți bani din anunțurile de mică publicitate decât din online.

O concluzie interesantă este că cititorii acestor ziare locale nu au dispărut pur și simplu, ci mai degrabă migrează spre online. Acest proces avea oricum să se întâmple din cauza răspândirii Internetului, dar putem spune că și criza a accelerat migrația. Au știut ei ce au știut, jurnaliștii de la Foaia Transilvană, când au ales să renunțe la ediția tipărită și să se concentreze pe conținutul web…

——
*) Cifrele din tabel reprezintă estimările SMASH.ro pentru luna iunie 2010 și sunt exprimate în lei.

4363 vizualizări, 1 dintre care astăzi

Articole similare

Un comentariu

  1. Mar:

    hai sa-ti spun niste secrete (desi sunt convins ca le stii)
    - agentiile online ofera proprietarilor de site-uri numai frimituri. adica in jur de 10-15% din cat incaseaza de la client. ti se pare normal? nu, eu cred un 50% cred ca ar fi reciproc avantajos… dar ce agentie e fraiera sa ofere atat publisherului?
    - agentiile au tarife infioratoare (gen 100ron cpm) la care nimeni nu cumpara. nu este o piata transparenta, la prima vedere agentiile formeaza un cartel . este imposibil sa justifici 60 ron / cpm ( care-i un pret cam standard) , fie ca-i vorba de awareness (mai greu de masurat) sau din conversii directe.
    dar asa se practica, toti asteapta sa vina fazanii : prostii cu briefuri mari pe care nu-i intereseaza cum se duc banii, ei au acolo scris : 20% din buget -> online si trebuie sa-si faca treaba, toata lumea sa fie multumita.

    se vede totusi o miscare interesanta pe piata: este foame mare.. in afare de firmele IT / electronice / telecom nu prea mai baga nimeni bani in online din cauza crizei.
    google le-a dat puternic la temelie agentiilor lacome, din ce in ce mai multi publisheri premium baga adsense in spoturi unde inainte erau spoturile agentiilor.

Postare comentariu: