0

Simpals, o poveste de succes de dincolo de Prut

24 mai 2010 | niciun comentariu

În aprilie, Andi Moisescu i-a avut invitați la APROPO TV pe Orlando Nicoară și Bobby Voicu, alături de care a comentat câteva spoturi TV din Republica Moldova. După careva muncă de cercetare, am aflat că în spate de cele două spoturi se află studioul Simpals, ca de altfel de multe alte proiecte cu care ne-am întâlnit de-a lungul timpului. Iar astăzi vreau doar să scriu despre câteva dintre ele, să vedem, vă trezesc vreo amintire?

Simpals a apărut în 1997, într-o garsonieră de la periferia Chișinăului, din ideea lui Dimitri Voloșin, acest guru al Internetului moldovean, cum a fost poreclit de publicitarii de la Publicis în 2008 (Publicis este agenția responsabilă pentru spoturile internaționale Orange):

“În 1997, m-am plimbat prin Chișinău, cu primul meu film 3D, făcut la calculatorul unui prieten, intram practic în fiecare birou și prezentam cum pot face eu publicitate”, își amintește Voloșin. “Apoi, peste o lună de la începutul căutărilor, după sute de eșecuri, am găsit primul meu client. Acest lucru a și determinat viitoarea mea cale în grafică 3D și animație”.

Între timp, Simpals a devenit cel mai puternic studio video din Moldova. În 2002, au câștigat marele premiu în categoria publicitate video la prestigiosul festival Cannes Lions pentru campania “Chișinău – cel mai tare oraș din cea mai tare țară”, iar pe români i-au cucerit cu videoclipul “Numai tu” al formației O-Zone, distins pentru “cele mai bune efecte speciale” la premiile MTV din același an.

Astăzi compania are în portofoliu grafici în 3D, efecte vizuale, animații pentru cinema, publicitate, clipuri muzicale și prezentări. În plus, se ocupă și cu compozițiile muzicale pentru proiectele din colimator.

Dar când nu lucrează pentru vreun client, tânăra echipă de animatori investește în propriul lor proiect ambițios: scurtmetrajul de animație “Țigan”.

Creat pe un scenariu aprobat chiar de bulibașa rromilor basarabeni, filmulețul va înfățișa o istorioară veselă din viața țiganilor și întâmplările lor de zi cu zi. Mai este mult de muncă, recunosc creatorii, dar personajele încep deja să prindă contur în teaserele publicate pe “blegul” Țiganului:

După vizionarea clipului, vă întrebați, poate: aia o fi vocea lui Roman Iagupov? Ei, da, Zdubii colaborează și ei la acest proiect, care se anunță unul de foc pentru studioul moldovean.

Babele prind viteză…

Revenind de unde am plecat, adică la cele două spoturi la MaxDSL din emisiunea lui Moisescu, este ușor să înțelegem de ce le-au atras atenția producătorilor. Reclamele produse la sfârșitul lui 2008 le au în rolurile principale pe aceste două bunicuțe simpatice, aflate chiar în mijlocul unei șuete despre calculatoare:

Rolul eroinelor s-a născut dintr-un lanț complex de succesiuni logice: “student + economii = chiriaș => bunică => 2 bunici”. În plus, realizatorii au decis că e timpul ca toată lumea să învețe să umble pe Internet… Și așa au început să le pună în gură băbuțelor tot felul de termeni complicați, gen “motherboard” (placă de bază), “Google” sau “topicuri” (rom. subiecte).

Din păcate, bunicuțele nu prea au înțeles ele ce au spus, dar cei de la Simpals se angajează pe viitor să le dea lecții despre navigarea pe Internet.

Avem de toate

În 2004, băieții de la Planeta Moldova făceau senzație în România cu hitul “Alimentara”. Versurile sunt deja folclor: “Poftiți, intrați, intrați și cumpărați, avem di tăte”. Ei bine, câțiva ani mai târziu, avem și un remix, pentru promovarea sitului de anunțuri 999.md.

De fapt, pe lângă partea de animație, Simpals este și un important furnizor de soluții de Internet, de la proiectarea și implementarea campaniilor de publicitate online, până la acțiuni de PR și de concepție creativă. 5 dintre cele mai populare 100 de situri din Moldova fac parte din portofoliul companiei: 999.md în speță, dar și point.md, forum.md, drive.md și play.md (conform Alexa.com).

Crazy Frog

Broasca dilie a avut momentele sale de glorie și peste Prut, în această reclamă la credite ipotecare.

“Vrei mai mult? Broasca îți zice ce să faci. Profită de ocazie! Casa ta te așteaptă.” Cam
așa sună mesajul din spatele acestui spot intens, conceput în 3D.

Și povestea continuă…

Oamenii mari spun că istoria se repetă. În 2009, Simpals și-a făcut debutul la festivalul românesc de animație Anim’est. Nu au dat autografe, diplome nu au primit și nici nu au fost plimbați prin limuzine, dar s-au întors cu multă încredere de la București. Românii au apreciat în schimb genul “arthouse depresiv”.

Dar Voloșin s-a călit în trecut, refuzat fiind rând pe rând de companiile din Chișinău; asta până când într-o zi norocul i-a surâs. De aceea spune că va mai încerca și la alte festivaluri: “Să vedem ce se întâmplă”, încheie el pragmatic. (Apropo, știați că în România nu există niciun studio de animație profesionist?)

3861 vizualizări, 1 dintre care astăzi

Articole similare

Postare comentariu: