0

Se românizează media în Republica Moldova?

10 martie 2010 | niciun comentariu

În decembrie Nezavisimaia Gazeta scria că primii pași s-au făcut pentru unirea Republicii Moldova cu România, referindu-se la anunțata lansare a două canale de televiziune românești peste Prut—JurnalTV și Publika. De la Cluj situația se vede puțin mai altfel, dar și aici suntem de acord că există o tot mai mare influență românească în RM, cel puțin în media.

Trecând peste faptul că moldovenii continuă să primească inexplicabil de multe canale rusești pe cablu (chiar dacă ele sunt disponibile și în română), producția autohtonă de televiziune a făcut pași mari spre liberalizare. Deunăzi, Deutsche Welle scria că materialele de presă încep să aibă efect, și, în sfârșit, guvernanții reacționează la dezvăluirile jurnaliștilor. Este o victorie a presei libere, tradițional de limbă română.

Acum, chiar dacă e puțin probabil ca românizarea din R. Moldova să pună semnificativ în pericol rusificarea din această țară, este totuși remarcabil că cetățenii confundă valorile românești cu libertatea (nu același lucru se întâmplă la București, de exemplu).

De aici trebuia să vină și salvarea pentru micuțul spațiu audio-vizual din Republica Moldova, bombardat de pop-cultura rusă. Spre deosebire de ruși, românii au înțeles dintotdeauna necesitatea localizării și nu au transportat nimic peste Prut fără să investească în echipe locale puternice. A fost cazul ProTV și KissFM în trecut și este cazul Publika TV1) acum. Iar asta i-a adus pe primul loc în topurile de audiență. În plus, legea audiovizualului a întărit cutuma, pentru că face practic imposibil stațiilor locale ale televiziunilor rusești să producă emisiuni în altă limbă decât cea română. Ei da, producția autohtonă este producție românească.

De ceva timp încoace am ajuns chiar să vedem marile canale rusești luptându-se să aducă prezentatori din România (ca Andreea Raicu sau, mai recent, Dan Negru) pentru a mai tăia din elanul rivalilor de la ProTV. Moldova 1 a adus producători români pentru Eurovisionul de anul acesta, iar show-ul a fost pe măsură apreciat de toată lumea. Și pentru prima dată, am avut impresia că unii s-au simțit prost pe scenă pentru că nu cunosc limba română. Priviți numai această scenă din concertul de vinerea trecută de la “Fabrica de staruri”, un reality-show gen Megastar (atenție la minutul 7):

Chiar și așa, zilnic, populația Republicii Moldova încă este asaltată de media în limbă rusă, chiar dacă acestea nu au deloc succesul celor românești: moldoveanul de rând poate recepționa peste 600 de ore de emisiuni în limba rusă și doar 156 de ore în limba română, iar presa de limba rusă editată în RM numără 38 de titluri de bază, între care 20 de publicații sunt de informare și opinie, șapte publicații au editii zilnice, 16 publicații au apariții săptămânale, iar restul sunt publicații bilunare și lunare.2)

Ca atare, lansarea JurnalTV la sfârșitul săptămânii trecute și iminenta lansare a concurentului Publika până la finalul lui martie îi îngrijorează degeaba pe jurnaliștii ruși despre care vorbeam în debutul acestui articol. Dar este un mare pas înainte.

——
1) Investiție a omului de afaceri român Sorin Ovidiu Vântu
2) Conform articolului “Moscova susține că rușii din Moldova sunt românizați forțat”, publicat pe situl presa.md

1733 vizualizări, 1 dintre care astăzi

Articole similare

Postare comentariu: