0

Războiul dintre SUA și Rusia se dă în rețele sociale

26 august 2010 | niciun comentariu

Lansarea Facebook Places, săptămâna trecută, i-a făcut pe unii analiști să cânte prohodul Foursquare. Dar oare nu s-au grăbit ei puțin? Mai e cel puțin un jucător în această ecuație, pe care l-au scăpat până acum din vedere. Nu pentru mult timp…

La începutul lui august, lansarea Mesta (rusescul pentru locuri/places), serviciul de localizare geografică al rețelei VKontakte, a fost ignorată în media internațională.

Vă întrebați, desigur, ce este acest VKontakte? Ei bine, doar cea mai mare rețea socială din fostul spațiu sovietic, cu peste 80 de milioane de utilizatori. De la sfârșitul lui 2009, rușii tot încearcă să-și facă un nume pe plan mondial, după ce au achiziționat domeniul VK.com și și-au tradus situl în zeci de limbi: română, engleză, maghiară, … , kiswahili, … , ქართული, සිංහල, #%$¥?! Ce mai, există chiar și o versiune “moldovenească”… (Acum, dacă până și Google are o ediție în klingoniană, cine suntem noi să-i judecăm?)

Eforturile au dat roade. VKontakte este în prezent a patra cea mai populară rețea socială din lume, după Facebook, Twitter și MySpace și ocupă locul 37 în topul celor mai vizitate situri web, conform Alexa.

Nu vă imaginați că VK este doar o “clonă” de rând a Facebook. Deși a fost toată viața comparată cu aceasta din urmă rețea, VK cochetează și cu modelul UGC (situri cu conținut generat de utilizatori); din acest punct de vedere se aseamănă mai degrabă cu Trilulilu, Last.fm ori YouTube.

Spre deosebire însă de ultimele, VKontakte nu are nimic de-a facere cu drepturile de autor. Așa că veți găsi acolo cele mai noi melodii și videoclipuri, pe care le puteți și descărca cu un simplu plugin de Firefox. Doar nu credeați că se împiedică rușii în detalii?! (E drept că a existat un precedent cu închiderea celui mai mare sit de torente din Rusia din cauza problemelor de copyright, dar aceea a fost mai probabil o răfuială politică). În plus, nici măcar noi, românii, nu prea suntem ușă de biserică la acest capitol.

Lăsând gluma la o parte, faptul că VKontakte se încăpățânează întotdeauna să ia fața Facebook (prin lansarea Mesta, a aplicațiilor de iPhone/iPad, ș.a.) e semn clar că se vrea a fi o alternativă serioasă pentru ultimul, în condițiile în care tot mai mulți utilizatori se plâng de limitările tehnice și de politica inconstantă a celei mai mari rețele sociale (deocamdată) de pe Internet.

2811 vizualizări, 2 dintre care astăzi

Articole similare

Postare comentariu: