0

Orange încearcă să fie Apple?

25 septembrie 2009 | 2 comentarii

Orange România a avut întotdeauna succes în branding, chiar de la lansare (sigur mai țineți minte cum fugeau copiii după baloanele cu “salut” pe cerul Africii în prima campanie “the future is bright, the future is orange”).

Până nu demult, concurența trăia în altă lume, dar noile campanii (mai ales “Combină-te” de la Vodafone) au venit ca o palmă peste fața Orange și au prins bine la public. Așa că Orange a rămas să-și reinventeze brandul cu produse noi pe toate nișele: exemple sunt Orange Music Store, noul magazin online, parteneriatul cu Apple. Și tocmai din acest ultim parteneriat par să se fi inspirat și cu noua campanie de marketing (cea cu delfinul, pantera și fluturele), care schimbă din temelii modul cum s-a prezentat Orange în fața clienților.

Câteva sute de oameni—angajați în magazinele Orange sau ale retailerilor GSM care vând serviciile operatorului—și-au prelungit programul în seara de joi, 17 septembrie sau au venit la lucru cu câteva ore mai devreme decât în mod normal vineri, 18 septembrie, pentru a pregăti magazinele pentru campania “top-secret” la care se lucra de o jumătate de an în Orange: prima schimbare dramatică din ultimii șapte ani a ofertei comerciale consumer.

Secretomania asta aduce cu practica celor de la Apple de a-și lansa produsele, tocmai în ultimul moment, dar cu multă muncă de marketing în spate.

Cum bine zicea cineva pe un forum despre Apple, sunt macuseri* și macuseri, unii și-au făcut chip cioplit, nu toți, dar destui. Ei bine, cam asta își dorește și Orange și dintre operatorii români, e cel mai aproape să reușească. Sigur trebuie să respectăm proporțiile; nu vom vedea prea curând fanii făcând cozi în fața magazinelor Orange, pentru că operatorul nu produce nimic, doar vinde. Dar desigur că au apărut deja unii care apreciază brandul, și care se simt mai confortabil să facă parte din “elita” celor care folosesc Orange.

Acuma dacă vor apărea “groupies” Orange la vederea noilor simboluri (pantera, fluturele și delfinul), asta rămâne de văzut. Dar, ce-i drept, în urmă cu câțiva ani buni, pantera Apple (Mac OS X Panther) a revitalizat sistemul de operare de pe Macintoshuri, scoțând din conștiința colectivă vechiul OS 9 plin de erori. Până la urmă, asta speră și Publicis (compania care a creat campania) să reușească cu ajutorul panterei, fluturelui și delfinului: să dea un suflu nou imaginii operatorului Orange, care s-a prăbușit în ultimul an, în spatele rivalilor.

*macuser = utilizator de Macintosh sau de alte produse Apple.

3140 vizualizări, 1 dintre care astăzi

Articole similare

2 comentarii

  1. Emil P.:

    In genere impartasesc si eu parerile exprimate in articolul asta. Comentariul asta nu e legat propriu-zis de articol, ci de o fraza mai izolata de pe la inceputul lui, legat de operatorii GSM din Romania.
    Fata de acesti operatori, chiar daca am, fireste, si eu niste preferinte, evit sa devin fan[atic] pana si la subiectul asta (ajunge cu alte “patimi”, de genul celor legate de sisteme de operare sau navigatoare web etc.).
    Totusi, mi s-a parut deplasata fraza:
    >>> Până nu demult, concurența trăia în altă lume, dar noile campanii (mai ales “Combină-te” de la Vodafone) au venit ca o palmă peste fața Orange și au prins bine la public.

    Reclamele Orange mi-au placut si mie (aproape toate) de cand au venit in Romania. Iar legat de RomTelecom, puternicele resentimente pe care le aveam prin 2003/2004 fata de aceasta companie s-au mai stins cu timpul (oricum, s-au mai schimbat si ei intre timp), asa ca ma bucura sa vad c-au inceput sa prinda destul de tare cu reclamele bine ticluite, axate in special spre tineri, de genul afiselor cu mesaje de genul “Vino intre 6 milioane de prieteni” (sau cam asa ceva).

    Cine dormea in timpul asta e, asadar, operatorul “rosu”. Dupa mine, V. mai doarme si acum, caci reclamele astea cu “sa ne combinam la cartele” si caricaturile alea idioate de pe strada sunt de o stupizenie cum rar am mai vazut (mai ales la gradul de intensitate cu care sunt promovate); aproape ca sunt la fel de intense ca si suita de reclame ce impanzisera Bucurestiul (si alte orase) pana la obsesie, cand incerca Connex sa intre pe noua piata GSM (prin ’96, poate va mai amintiti); doar ca astea de-acum sunt muuult mai proaste. Dac-ar fi dupa mine, mai ca l-as concedia pe ala care doar o asa strategie a stiut sa produca: face firma de ras si mai si risipeste banii pe toate prostiile.
    (Sunt curios daca macar la baietii mai “de cartier” sau la studentii mai din genul “discotecar” ori “manelar” au prins reclamele astea; da’ din ce-am mai discutat si-am vazut in dreapta si-n stanga, se pare ca nu prea, nici macar acolo…)

  2. Dan:

    Reclamele Vodafone nu sunt într-adevăr prea grozave, dar au prins destul de bine la public. Pe oricine (poate exagerez) întrebi pe stradă despre Vodafone, îți poate recita câteva replici din reclame. Eu din asta înțeleg că scopul publicității s-a realizat: adică promovarea produsului și brandului.

    Campaniile Romtelecom, se aseamănă pe undeva: scene amuzante, replici ușor de reținut pentru telespectatori. De cealaltă parte, Orange nu s-a promovat niciodată așa ca Vodafone sau Romtelecom; rămâne de văzut care va avea mai mult succes. Ce am vrut însă să subliniez eu prin fraza din articol, e că avem în sfârșit concurență reală pe publicitate.

Postare comentariu: