0

Electorala pe Internet: cum stau principalii candidați în statistici

18 noiembrie 2009 | niciun comentariu

Sunt deja peste nouă milioane de români care navighează pe Web, adică cam tot atâția câți sunt așteptați duminică 22 la vot. În consecință, în actuala campanie, mai mult ca niciodată, lupta prezidențială s-a dat online.

Parodiile și postacii
În primul rând, față de campaniile trecute, armele au fost altele. Staffurile de campanie au folosit mult așa-numitul “PR negativ” la adresa contracandidaților, concepând parodii clonate după siturile prezidențiabililor (aici este campion stafful candidatului PNL, Crin Antonescu) și clipuri video în care ridiculizează acțiunile politice ale candidaților (unde se remarcă stafful de campanie al președintelui în exercițiu Traian Băsescu).

De exemplu, pe traianbasescu.org (promovat puternic pe Google), autorii sitului au reinterpretat declarațiile electorale, sloganul și fotografiile președintelui în funcție, chiar dacă au păstrat formatarea sitului original, basescu.ro.

Așa s-au născut sloganuri ca “De ce ți-e frică ție, păsărică?” sau “Hai la revedere” în loc de “Hai la referendum”.

De cealaltă parte, pe YouTube, stafful lui Băsescu a montat câteva (deja) clișee ale președintelui în videoclipul de promovare a campaniei de strângere de fonduri “acțiunea Antonescu”:

O altă bătălie s-a dat pe Internet prin “postacii de partid”, acei activiști care hăituiesc pe forumuri și bloguri contracandidații, cu scopul de a desființa articolele și comentariile defavorabile unui anumit prezidențiabil. Munca este de fapt un efort bine coordonat din sediile de campanie, așa cum titrează un reporter România Liberă, după ce s-a infiltrat icognito printre “aplaudacii” lui Crin Antonescu. Bineînțeles, echipe similare lucrează în campanie și pentru alți candidați la presedinție.

Rețelele sociale
Lupta electorală nu s-a dat doar prin PR negativ, ci și pe rețelele sociale: Twitter, Facebook, Flickr sau Linkedin. Candidații au evitat însă să se prezinte pe hi5, cea mai populară rețea socială din România, dar care a devenit în timp un simbol al “cocalarilor și pițipoancelor”.

Surpinzător, cel mai popular prezidențiabil pe rețelele sociale este necunoscutul Remus Cernea, și asta probabil și din cauză ca este singurul care era prezent pe Facebook ori Twitter și înainte de campanie.


Sursa: presa.nu, 17 noiembrie 2009, via inconstantin.ro

Notorietatea și interesul pentru candidați
În fine, notorietatea și interesul pentru candidați pe Internet le putem măsura fie prin intermediul prezenței pe bloguri și mass-media online ori prin căutările efectuate pe Google:

Traian Băsescu, Gigi Becali și Mircea Geoană sunt candidații la președinție cu cea mai mare vizibilitate în blogosfera românească, în ultimul an, potrivit instrumentului de monitorizare a blogosferei și presei online ZeList. Datele recente, pentru 1 septembrie 2009-15 noiembrie 2009, îi plasează însă pe Mircea Geoană și Crin Antonescu pe podium, alături de liderul Traian Băsescu.

Business Standard, 16 noiembrie 2009

În plus, o analiză Hotnews.ro desfășurată în ultima lună arată că Traian Băsescu este candidatul omniprezent în presa online, urmat, în ordine, de Mircea Geoană, Crin Antonescu și Sorin Oprescu. Graficul alăturat arată prezența ponderată a numărului de publicații, articole și apariții în articole ale candidaților.

Nivelul de interes pentru un candidat sau altul este apanajul Google. Raportăm statistica la momentul zero al campaniei de până acum, ziua de duminică 15 noiembrie, când candidatul Băsescu a strâns cele mai multe căutări Google din întreaga campanie și dintre toți candidații. Asfel, în ultima săptămână, Băsescu a avut o medie zilnică de 79% din volumul de căutări înregistrat la acel moment zero, Crin Antonescu 55%, Mircea Geoană 22% și Sorin Oprescu 9%.


Sursa: Google Insights, 18 noiembrie 2009

Cu alte cuvinte, dacă, să zicem, Băsescu a înregistrat un milion de căutări pe 15 noiembrie (momentul zero), înseamnă că în ultima săptămână (11-17 noiembrie) a avut o medie zilnică de 790 de mii de căutări, Antonescu o medie de 550 de mii, Geoană 220 de mii și Oprescu 90 de mii.

Votul nehotărâților
Testvot.eu, sit finanțat de Guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein și Norvegiei, este un mecanism care poate da, statistic, apropierea unui cetățean de un anumit candidat, în funcție de răspunsurile acestuia la 23 de întrebări politice. Proiectul a mai funcționat vara trecută la alegerile din Republica Moldova, și a strâns până acum 20 de mii de utilizatori în România.

Sondaje, dar nu cercetări sociologice
La final, cu mențiunea că datele nu au nicio relevanță din punct de vedere statistic, iată rezultatele culese până la data scrierii acestui articol de sondajul “Votmetru“, realizat pe situl Mediafax: Crin Antonescu cumulează 36,04% sau 45922 din voturi, Traian Băsescu 30,16% sau 38427 din voturi, iar Mircea Geoană 20,62% sau 26280 din voturi. Deși este vorba de cel mai mare sondaj realizat online, datele prezentate redau cel mult opinia vizitatorilor sitului Mediafax și nu sunt reprezentative la nivel național.

Un alt sondaj, pe sitului Evenimentului Zilei, îl plasează pe actualul președinte Băsescu pe primul loc cu 49%, urmat de Crin Antonescu cu 25% și Mircea Geoană cu 11%. La fel ca în sondajul Mediafax, ceilalți candidați nu au trecut de pragul de zece procente; din nou, trebuie menționat că datele nu sunt reprezentative la nivel național.

2802 vizualizări, 1 dintre care astăzi

Articole similare

Postare comentariu: