0

De ce a “semnat” Cosmote cu CFR?

1 iunie 2010 | niciun comentariu

Peste 2,5 milioane de români au urmărit pe 28 mai al doilea event al CFR-ului în finala Cupei României de la Iași. După toată nebunia care a fost săptămâna trecută aici la Cluj, e timpul să ne luăm puțin ochii de la fotbal și să începem să vorbim și despre bani. Nu mă refer aici doar la banii ce urmează să vină din Champions, cât mai ales la sponsorii care au fost alături de echipă sezonul acesta.

Și când spun sponsori, mă gândesc în primul rând la grupul telecom Cosmote, care a semnat în iarna anului trecut cu CFR. Nu mică mi-a fost mirarea miercuri, în pauza meciului, când am auzit imnul campioanei… într-o reclamă la Cosmote. Ce să mai vorbim că pe tot parcursul partidei s-au difuzat mesaje de susținere pe ecran, însoțite de logo-ul Cosmote. Dar nimic despre rivala Vaslui.

Românii din alte colțuri ale țării s-au simțit puțin dați la o parte, până la urmă nici Dialog/Orange sau Connex/Vodafone nu au fost atât de părtinitori în meciurile interne, chiar dacă au încheiat la rândul lor de-a lungul istoriei contracte cu Steaua, Rapid sau Dinamo. Acum, vă întrebați, ce i-a făcut pe grecii de la Cosmote să se transforme din simpli sponsori în adevărați suporteri ai echipei?

Ca să găsim un răspuns la această întrebare, ar trebui să ne întoarcem puțin în timp, înapoi în 2002 anul în care, madrilenii sărbătoreau ultimul titlu în Champions League pentru Realul lui Zidane și Raul, iar noi muritorii… noi priveam Cupa Mondială la televizor și începeam să vorbim la mobil. Era anul în care mai toți din clasă am primit în dar primul telefon celular, pe atunci când fița cea mai mare era să-ți suni prietenii noaptea (pentru că ziua era prea scump) și să-i întrebi primul lucru: “Vorbești de pe mobil?”. Același lucru se întâmpla probabil la sute de km depărtare de Cluj, în școlile din toată țara.

Bineînțeles eu n-am primit 3310-le la care visam, am primit în schimb un Siemens A35 de la Connex. Alții au primit Alcateluri de la Dialog, proaspăt rebrănduit Orange. Poate chiar acest lucru i-a atras pe majoritatea să rămână cu operatorul portocaliu. Și așa încet-încet, cum se termina perioada contractuală migram cu toții pe Orange ca să putem vorbi mai mult, în rețea. Deja prin 2004 mai nimeni din Cluj (din generația noastră) nu mai era pe Connex. Curând chiar și părinții au fost nevoiți să se mute la Orange, deși Connex încă făcea legea pe partea de business (contractele de la firme).

Astăzi am ajuns să nu mai am (aproape) niciun număr de Connex/Vodafone în agendă, câteva de Romtelecom și restul de Orange. Chiar mă întrebam zilele trecute, cum de doamna cu “Ați accesat…” sună la fel în toate rețelele, până am realizat că eu de fapt nu prea sun pe nimeni care nu e din Orange (există mesagerie vocală la Connex?).

Apoi în 2005 a apărut Cosmote cu oferta lor de 2000 de minute lunar și toată lumea și-a mai luat o cartelă. După un an s-au plictisit și au aruncat-o, dar la Orange tot nu au renunțat. Chiar și acum, Orange are un cvasi-monopol în zona Clujului (și în cea mai mare parte a Transilvaniei). Ei bine, acolo unde Vodafone a eșuat lamentabil, pe partea de clienți personali, acolo Cosmote a înțeles că trebuie să apeleze la sentimente. Și ce sentiment mai puternic, decât cel de suporter? (←întrebare retorică!)

Adevărul e că în zona asta a Transilvaniei, echipa CFR este foarte iubită și există o generație de oameni care chiar ar putea fi tentați din acest motiv (și altele) să treacă la operatorul verde. Mai ales că nemulțumirea față de Orange stă să explodeze. Dacă grecii de la Cosmote reușesc intra în mentalul colectiv ca un brand local și vin și cu niște oferte localizate, au o șansă reală să muște din piață.

Într-adevăr, ardelenii sunt niște oameni foarte mândri, patrioți locali, și asta ar putea avea un cuvânt de spus. Să nu uităm, în urmă cu doi ani, simpla decizie a Ursus să elimine sintagma “Bere Cluj” de pe dozele de bere a dus direct la o scădere a vânzărilor mărcii în zonă… dar probabil a adus creșteri în alte părți, altfel nu luau ei o asemenea decizie. Așa și cu Cosmote: alegerea de a sprijini pe față clubul din Gruia ar putea scădea vânzările în anumite locuri, dar le-ar putea crește cota semnificativ în zona Ardealului. În fond și la urma urmei e doar o problemă de calcul: de unde luăm și unde dăm? Păi… de unde scoatem mai mult profit.

Gata monologul. Cum ziceam la începutul articolului, vreau să discutăm puțin despre acest subiect. Dacă vrei să împărtășești părerea ta cu ceilalți cititori SMASH.ro sau doar să-ți exprimi indignarea ori simpatia, folosește cu încrede formularul pentru comentarii de mai jos.

2305 vizualizări, 1 dintre care astăzi

Articole similare

Postare comentariu: