0

Browserele mor, aplicațiile fac viitorul

28 septembrie 2010 | 2 comentarii

“There’s an app for that” (Există câte o aplicație pentru orice). Așa suna un slogan care a convins milioane de suflete din întreaga lume să-și cumpere un iPhone. Adevărul e că astăzi folosim din ce în ce mai des aplicații dedicate, în loc să navigăm pur și simplu pe web, așa cum făceam, de exemplu, în urmă cu cinci ani. Ceva s-a schimbat în Internet, iar browserele nu mai reușesc face față acestei schimbări.

Așa deci, te trezești dimineața și îți verfici mailul pe iPhone – uite deja o aplicație. La micul dejun, răsfoiești prin fluxurile RSS, agregate toate într-o aplicație. În timpul orei sau la serviciu, arunci o privire pe Facebook și pe Twitter – altele două. Explozia terminalelor cu ecran lat (ca iPhone, HTC sau Blackberry) și a consolelor (ca Xbox sau iPod Touch) a revoluționat modul în care explorăm Internetul.

Sursa: Wired.com (estimări Cisco/Caida, Andrew Odlyzko)

La urma urmei, studiile arată că petrecem tot mai mult timp pe Internet, dar nu atâta în fața calculatorului. De fapt, chiar și pe computer suntem invadați de aplicații. Messenger, Skype, uTorrent, și așa mai departe, toate ne scutesc de efortul de a comunica printr-o interfață web (asta explică probabil și eșecul unor platforme ca Meebo, Google Docs sau Office Web Apps).

Deși au existat întotdeauna programe care să concureze browserele (începând de la mIRC și continuând cu Kazaa sau DC), conform revistei Wired www-ul nu a stat niciodată mai prost ca în prezent: Doar 23 la sută din traficul generat pe Internet în America se face prin browserele clasice, iar situația nu este prea diferită nici la noi în Europa.

Ultimul bastion al webului par să fie siturile video – “Tube”-urile – adică ceea ce noi numim “pornografie”. Aproape 25 de milioane de oameni intră zilnic pe unul dintre cele patru situri porno (așa-numite) de socializare, care domină această nișă – le știți cu toții, nu mai are rost să le numim.

În aceste condiții, ce se va întâmpla cu piața de publicitate online? Se știe că grosul bugetelor de publicitate se duc pe web, care se poate astfel autofinanța și devine gratuit pentru internaut. Vom scoate oare mai mulți bani din buzunar odată ce aplicațiile vor deveni regula, iar siturile doar o excepție?

2588 vizualizări, 1 dintre care astăzi

Articole similare

2 comentarii

  1. alleks:

    Mă îndoiesc că am fi nevoiți să începem să plătim. Am văzut care-i comportamentul utilizatorului când află că trebuie să plătească pentru conținut, de pildă (ca exemplu, NY Times ce voia să introducă sistemul de plată pentru conținutul online). Iar publicitatea poat fi afișată în aplicații fără probleme. Chiar și în cele menționate: Y!M, Skype etc.

  2. Dan:

    @alleks, vezi tu, în aplicații nu prea suntem obișnuiți să vedem publicitate, dar pe web 99% dintre site-uri conțin publicitate. Într-adevăr sunt și aplicații care conțin publicitate, dar există întotdeauna aplicații alternative, fără reclame (plătite).

    În urmă cu cinci ani nici americanii nu credeau că vor ajunge să plătească pentru muzica descărcată, dar cum a apărut iTunes, vânzările de muzică digitală au explodat. Chiar și în România lumea începe să plătească pentru muzică (eu de exemplu am descărcat în ultimul an câteva mp3-uri din magazine de muzică online). Într-adevăr, lumea nu mai cumpără CD-uri, așa cum nu se mai cumpără nici ziare tipărite, dar acei bani care se cheltuiau în trecut pe suporturi clasice, vor ajunge (cred) până la urmă pe Internet.

Postare comentariu: